“Geografies audiovisuals”

CICLE: “Geografies audiovisuals”

 

La pel·lícula, com a vehicle d’expressió artística, ofereix un mitjà insubstituïble en la seva capacitat disposar visualment narratives a l’espai. Per això, la pantalla pot ser un mitjà idoni per a explorar de la narrativa ‘espacial’ en història de la ciència amb propostes que traspassen l’àmbit acadèmic i el poden enriquir. El cicle visual de Geografies del Coneixement ofereix una mostra de projectes des de l’àmbit de l’art, el documental i el cinema que se serveixen de la mirada audiovisual per posar de manifest com els llocs, els espais, els territoris condicionen les tensions que emergeixen en la configuració de relacions entre poder i coneixement.

En primer lloc, proposem el projecte, Posición aparente, de l’artista Paloma Polo en el qual enregistra, amb una pel·lícula de 16 mm, la intervenció que duu a terme a l’illa Príncipe, al Golf de Guinea, per reconstruir el trasllat de l’expedició astronòmica d’Eddington de 1919 fins al lloc d’avistament d’un eclipse solar total, del qual no es conserva material visual. La pel·lícula no només s’utilitza per a documentar la intervenció artística sino que constitueix un testimoni de l’absència documental i una reflexió sobre la relativitat del relat en el context de l’imperialisme europeu de segle XIX i XX. En segon lloc, presentem el documental de Sandra Rozental i Jesse Lerner, La piedra ausente, que relata els fets que van tenir lloc a Mèxic el 1964 amb el trasllat de la pedra tallada més gran d’Amèrica des del poble de San Miguel Coatlinchan, al Municipi de Texcoco, fins al Museu Nacional de Antropologia en la Ciutat de Mèxic. En aquest cas, el documental es basa en la recerca doctoral que Sandra Rozental havia realitzat prèviament. Finalment, analitzem la pel·lícula, Das Experiment, d’Oliver Hirschbiegel, per a identificar com per mitjà dels elements espacials el film contribueix a oferir una determinada narrativa del laboratori a la pantalla, en aquest cas a través de la dramatizació del Stanford Prison Experiment de 1971, que explora l’ètica de l’espai experimental.

 

3 sessions:

Paloma Polo (artista): Projecte artístic (triple format: pel·lícula, fotografia i textos): “Posición aparente”. (Data a determinar).

http://www.museoreinasofia.es/exposiciones/paloma-polo-posicion-aparente

S’exhibí dins del Programa Fisuras del Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (26 de gener – 23 d’abril, 2012)

Posición aparente forma de part d’un projecte de recerca al voltant les expedicions científiques astronòmiques del segle XIX i principis del XX. En aquest cas, se centra, concretament, en l’expedició de 1919 dirigida per l’astrofísic britànic Arthur Stanley Eddington a l’illa de Príncep, excolònia portuguesa situada al golf de Guinea, per intentar demostrar la teoria de la relativitat d’Einstein en ocasió d’un eclipsi solar total. Ens parla així d’un aspecte ben conegut de la ciència contemporània, presentat habitualment com un punt d’inflexió en el desenvolupament de la física moderna. No obstant, ens parla d’aquest esdeveniment des d’una perspectiva social, política i cultural poc coneguda i en certa manera eclipsada per altres narratives científiques. L’artista realitzà una pel·lícula de 16mm que enfasitza el rudimentari sistema de càrrega empleat en aquesta expedició i el paper jugat en aquest procés per descendents dels esclaus que treballaren en les antigues explotacions de cacao de l’illa, i obliga així a l’espectador a reconstruir i relativitzar els fets narrats. Segons l’artista, la posició, tant física com ideològica, condiciona la mirada i la comprensió de les coses. Amb aquest projecte Polo també s’endinsa en la relació entre poder i coneixement.

 

Carlos Tabernero i Fernando Vidal (CEHIC-UAB) Cinefòrum: “Das Experiment” de Oliver Hirschbiegel, 27/02/ 2013, IEC.

Degut a la durada (120 minuts), la sessió començarà a les 18:00 hrs.

El cine és un dels espais de la cultura contemporània que més ha abordat i problematitzat la relació entre les ciències i mecanismes de construcció i gestió socio-cultural. La pel·lícula Das experiment (L’experiment; Oliver Hirschbiegel, 2001), a través de la dramatització del Stanford Prison Experiment de 1971, explora l’ètica de l’espai experimental. A partir d’aquesta pel·lícula, en aquesta sessió es pretén problematitzar des de diversos punts de vista (història de la ciència, estudis culturals, sociologia, estudis de cine) un dels escenaris clau del que podem anomenar les ‘Geografíes del Coneixement’.

 

Sandra Rozental. Documental amb presentació: “La Piedra Ausente”. 11/04/2014, IEC.

Aquest documental segueix la trajectòria d’una icona de pedra a través de la història i el paisatge mexicà: un enorme monolit que configurava un lloc de creences populars locals, però també de passatemps, fou traslladada a la capital de Mèxic i convertida en un monument emblemàtic del Museu Nacional d’Antropología (lloc fonamental en la construcció de la identitat nacional mexicana). Des de llavors està situat a l’entrada del Museu donant la benvinguda als visitants. Es decidi que representava una deïtat prehispànica de la pluja, encara que no està clar que sigui així. Als anys 60 i 70 s’encarrgaren reproduccions i els enginyers mexicans les posaren en llocs visibles on feien noves construccions de preses hidràuliques arreu del país. El documental planteja els conflictes i reptes culturals, socials, polítics i tècnics que suscità l’expropiació i el trasllat de la pedra i reconstrueix el procés d’imposició, confrontació, resistència i eventual assimilació d’un poble que va lluitar per defensar-la fins que va intervenir l’exèrcit.

 

Coordinadors: Laura Valls (CSIC), Carlos Tabernero (CEHIC-UAB), Fernando Vidal (CEHIC-UAB)  i Ignacio Suay (IHMC).

Organitzat per: SCHCT.

Share